środa, 4 września 2013

Szyjemy spodnie-ułożenie formy na tkaninie.

Dzisiejszy wpis miałam napisać w niedzielę ale przyjechali niespodziewani goście aż z Bielska-Białego.
Koniec wakacji, a szkoda bo by jeszcze troszkę poleniuchował,a tak trzeba brać się do pracy.
 W tym roku szkolnym czeka nas jej bardzo dużo.Zaplanowałam dla Pań uczących się szyć dużo wpisów Krok po kroku będziemy wspólnie szyć aż do upadłego,tak aby każda z Pań z dumą mogła powiedzieć "umiem już szyć,nie mam problemów".Będziemy razem swój czas poświęcać aż dostanę od Was komentarze z podziękowaniem że już umiecie szyć.Oczywiście żartuję ale Wasze komentarze zawsze mnie mobilizują do dalszej pracy.
Tak na marginesie mojego wpisu,moja mała modelka gotowa na rozpoczęcie nowego roku,tylko do
przedszkola,do starszaków.Był problem, jakie założyć buty?

Chcę napisać parę zdań takich od siebie,ponieważ dużo ostatnio czytałam czasopism o modzie,a szczególnie o zbliżającej się jesieni,czy będzie jakiś szok w modzie.
Tegoroczna jesień zapowiada się w modzie bardzo kolorowo.Nadal modne będą kwiatki,różne barwy
tęczy a dodatkowo jeszcze paski,oczywiście tkaniny i dzianiny,bo przecież życie to nie tylko"paski
tylko barwy szczęścia lub M jak miłość".
Ponieważ dziś będę pisała o krojeniu spodni,o różnych możliwościach ułożenia formy na tkaninie aby dobrze wykorzystać każdy skrawek materiału,chcę wcześniej pokazać parę ujęć lub jak kto woli
zdjęć na temat o którym wcześniej pisałam o zbliżającej się modzie jeśiennej

Do łask wraca kratka,będą modne bluzki w kratkę,koszule dla Panów także w kratkę,w paski lub łączona tkanina gładka z kratką lub paskami.
Baskinki nadal modne i w sukienkach
i w garsonkach.
 Nowością są podwinięte doły spodni i to dość dużo.

Modne spodnie na dole marszczone o dł.7/8 i krótkie botki



Oczywiście spodnie z imitacji skóry dla Pań lubiących ten gatunek
materiału,nadal modne. 













Może kilka Pań zaskoczyłam tym tematem,co nie które zainteresowałam,a jeszcze inne Panie powiedzą to już było.


Już wracam do głównego tematu mojego posta mianowicie
                               Samodzielne skrojenie spodni,długich,o zwężonych nogawkach.
Parę wpisów wstecz pisałam o moim przygotowaniu dobrej sprawdzonej formy na długie spodnie.
Przypomnę tylko iż sprułam dość długo chodzone spodnie mojej  córki,tył i przód,uprasowałam
i miałam już gotową formę na wymiary córki.

 



Tak wygląda forma na spodnie dresowe,kroimy bez szwa bocznego.Z boku tylko szyjemy zaszewkę boczną i choć nie są
eleganckie,bywają bardzo przydatne,w różnych naszych pracach w domu,chociaż by podczas sprzątania.Szyjemy je zwykle z dzianiny.



















Dlaczego radzę Paniom prucie starszych,używanych spodni?
Ponieważ forma nie zawsze się sprawdza,musimy dopasowywać do własnych miar,przeprowadzać pierwszą miarę,nanosić poprawki,może się tak stać że skroimy za krótki podkrój kroku z tyłu lub za głęboki podkrój kroku z przodu bo właśnie te podkroje są najważniejsze w spodniach.
 Tak wygląda przykładowo forma spodni,odbita z czasopisma,TRZEBA dużo szyć aby dobrze skroić spodnie po takiej formie.
Tu natomiast przedstawiam Paniom wykonanie konstrukcji formy spodni.To dopiero skomplikowany
temat.Przykładowo:punkty8-16,8-17 to szer. spodni w kolanach=10 cm.(1/4 szer. w kol.-2=12-2=10),
To wyjście które ja Paniom proponuję jest o wiele prościejsze,mamy już gotowe szablony(szablony tym się różnią od formy iż nie musimy dodawać na szwy,kroimy bez sprawdzania poszczególnych miar).
Dawno temu znajoma poprosiła mnie o uszycie spodni i to właśnie ona przyniosła uprane,poprute
i uprasowane spodnie na wzór które bardzo lubiła i dobrze się w nich czuła.Ale czas swoje robi nawet w naszej garderobie.Według tych szablonów uszyłam jej kilka spodni tylko co nieco zmieniając,kieszeń w ramce,kieszeń boczną,z zakładkami,bez zakładek,z kantem wizytowe,z kantem
do żakietu,w sumie chyba tego było ze cztery sztuki.A jak Wam się podoba mój pomysł?
Aby uszyć spodnie musimy najpierw je skroić.
Na spodnie zazwyczaj potrzebujemy 1m.20cm.tkaniny(Panie o wzroście 160cm.)Łatwo wymierzyć,
od linii pasa na boku ku dołu odmierzamy dł.+na obrębek i na szew do wszycia paska 1cm.
Ponieważ obecnie moda jest na wąskie nogawki Panie puszyste nie muszą kupować aż dwie długości
tkaniny wystarczy dodatkowo 50cm.więcej i tak ułożyć formę.
Jeśli tkanina nie jest cieniowana lub z włosem można ułożyć formę w ten sposób.
Natomiast jeśli musimy kroić w jednym kierunku przód i tył,to wówczas przesuwamy formę tyłu,
tak aby się zmieścił przy nogawkach.
Chcę Paniom pokazać kilka możliwości ułożenia formy na tkaninie.Wszystko zależy od rodzaju tkaniny,od naszych wymiarów i jakie dodatki chcemy skroić do naszych spodni.
Najpopularniejsze obecnie spodnie to dżinsy.Fason i kształt nogawek zmienia się pod wpływem mody,ogólny dzisiejszy fason jest ponadczasowy,zwężane nogawki dość długo utrzymują się w modzie.Trudniej kroiło się dzwony lub t.z.szwedy.
                        Kolejność czynności przygotowawczych do szycia spodni:
1)Jeśli kroimy według formy z Burdy lub z innych czasopism,sprawdzamy wykroje pod względem
pobranych miar.
2)Oznaczamy wszystkie linie
3)Kroimy z godnie z zasadą krojenia,pamiętając o nitce prostej podczas ułożenia szablonów   na materiale.(kroimy na złożonej tkaninie na pół,lewą stroną do wierzchu.)
Podzieliłam nogawkę na pół, aż do góry,przód i tył
 Zaznaczyłam środek nogawek.
 Równo od dołu ku górze od środka nogawki do brzegu tkaniny wyznaczam nitkę prostą.
Nie może być tak że na dole mamy 13,5cm.a w górze 17cm.MUSI BYĆ RÓWNO,JEDNAKOWO!
Tak przesuwamy szablony aby otrzymać nitkę prostą i w tyle i w przodzie,jest to bardzo ważne,ponieważ spodnie będą się skręcać(szew boczny będzie uciekał w stronę tyłu lub przodu.
 W moim przypadku nitka prosta z przodu wyszła mi na 15cm.
Dopiero gdy już mamy dobrze pobraną nitkę prostą,przypinamy tył i przód szpilkami do tkaniny
w różnych punktach aby się nie przesunęły podczas krojenia.
 Tak wygląda ułożenie szablonów z dodatkami moich spodni.
 Ponieważ szerokość tkaniny była za duża ,wypuściłam 20cm.spodu i tym sposobem zyskałam na pasek z tyłu.
Wszystkie dodatki kroję z tej samej tkaniny,worki kieszeniowe i worki kieszeniowe do spodu.
Pasek natomiast składa się z trzech elementów,tył cały,do przodu prawy i lewy,będzie łączony na linii boku,z podkroju,(t.z. nie jest krojony po nitce prostej tylko dołem lekko wyokrąglony.)
 Pasek tyłu,wierzch.
A tak wygląda prawa część spodni starych,której  nie prułam.
Kroimy wszystkie potrzebne elementy t.j.
listewkę do odszycia zamka,z podwójnie złożonej tkaniny,pasek-spód i wierzch,jeżeli Panie będą szyły spodnie z karczkiem z tyłu,to najlepiej taki karczek ułożyć na tkaninie po długości lepiej się układa na figurze.Podobnie jak ja ułożyłam pasek do tyłu.
Jeśli pasek chcemy uszyć z podtrzymywaczami(szlufki)także musimy skroić po długości,4 lub 5
sztuk.
Dzisiejszy wpis chcę zakończyć na tym etapie.
Dobrze jest się przygotować teoretycznie,łatwiej będzie nam szyć.
Zanim przystąpimy wspólnie do szycia spodni pytajcie w komentarzach z czym macie problem może coś umkneło mi podczas pisania tego posta.Pozdrawiam i zapraszam do czytania mojego bloga.


























18 komentarze:

  1. Jak na razie wszystko jasne:) Czekam na dalsza część :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam wcześniej Pani blog,przygotowałam stare spodnie,świetny pomysł,tylko mam dylemat,nie starczy mi materiału na worki kieszeniowe,co zrobić?Agnieszka n.k.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak dla mnie to wyższa szkoła jazdy. Spróbuje może za rok uszyć spodnie. Materiał fajnie przygotowany.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobry pomysł, tylko spodni szkoda, bo akurat mi się zużywają wtedy, gdy są za małe. Od lat nie miałam przypadku przetarcia czy innego zużycia dobrych rozmiarowo spodni:)

    OdpowiedzUsuń
  5. @Aniu,dzięki za odwiedziny.
    W piątek będzie dalsza część szycia spodni.Skończy
    mi się remont domu.Pozdrawiam.
    @Anonim
    Nie ma problemu,skrój worki kieszeniowe z podszewki,a na worek kieszeniowy spodni naszyj klin tkaniny z której kroisz spodnie,zachowaj kształt bioder na tym klinie,na jednym ze zdjęć
    widać worek kieszeniowy ze starych spodni,tam widoczny jest naszyty klin.Dobrze jest skroić worki kieszeniowe bawełniane.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. @AsziWanuhi
    Nawet proszę tak nie myśleć,spodnie górę podobnie wykańcza się jak spódnicę,na początek proszę spróbować bez kieszeni,zamiast zakładek zrobić
    zaszewki.Lub jeśli masz niepotrzebną tkaninę uszyj
    z niej próbne,musi się udać.Trzeba myśleć pozytywnie i mieć do siebie więcej zaufania.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. @Cytrynko.
    Jeśli Ci żal starszych spodni to możesz ich po skrojeniu uszyć ponownie,lub kup ciuchowcu tanie spodnie za 2zł lub 5zł i tak będzie taniej niż byś miała kupować gotowe szablony.A będziesz miała
    gotową formę na lata,no chyba że tyjesz co jakiś czas,ale to też nie problem można dodać na szwy boczne 1cm.lub 2,3 i nie ma problemu.Wiem z własnego doświadczenia że dobrze jest mieć w szafie ze dwie pary spodni wizytowych nie tylko dżinsy.Do tej pory moja córka kupowała gotowe,nie są takie tanie.Dopiero jak zobaczyła jak tanie są tkaniny,od razu kupiła dwa kupony.Nawet te dwa kupony kosztowały ją taniej niż jedna para spodni gotowych,więc czyż nie warto nauczyć się szyć.A prując używane spodnie też można podpatrzyć jak były szyte,jedna nogawka nam zostaje może służyć za wzór.Pomyślcie czy nie mam racji?

    OdpowiedzUsuń
  8. Pani Danuto, a buty też pani szyje?
    Na blogu jest zdjęcie z butami. Jeszcze nie widziałem takich butów, to musi być własna robota. Mam na myśli zdjęcie z podpisem: “Nowością są podwinięte doły spodni i to dość dużo.”.

    OdpowiedzUsuń
  9. @Anonim
    Dziękuję za odwiedziny,przykro mi ale butów nie
    szyję,szyję to o czym piszę na blogu.Buty to nie moja specjalność,chociaż zdarzyło mi się kilka razy zwężać kozaki przy zsuwaku.Ale bardzo bałam się o maszynę,że się popsuje.Gorąco pozdrawiam.
    P.S.
    Buty kupione,nie szyte.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję Pani Danuto za odpowiedź.
    Pytam, bo pierwszy raz widzę takie paskudne buty.
    Wygląda że kupione były w GSie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Rzecz gustu,buty jak buty.Dla mnie i chyba dla
    więkrzości liczy się treść bloga,a nie jakieś tam
    buty.Proszę pisać
    Nie mam literatury na temat mody,czytam z przyjemnością P.dygresje,chętnie wracam na Pani bloga,dużo można się nauczyć.Wszystko jest okej.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dziękuję za miłe słowa,warto pisać chociaż by dla tego aby czytać Wasze komentarze.Gorąco pozdrawiam
    Wszystkich.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zabieram się za szycie spodni ale jakoś mi nie idzie, może dzięki temu postowi wreszcie się zabiorę - dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  14. @
    SewQuester
    Gdy przeczytasz mój wstęp ostatniego postu to na pewno uszyjesz nie jedną parę spodni tylko kilka!!!
    Pozdrawiam,szyj-dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jakby Pan nie zauważył "Anonimowy" to zdjęcia, na których są, jak Pan to opisał paskudne buty, pochodzą z gazety :)

    OdpowiedzUsuń
  16. @Gość
    Dziękuję za pomoc!
    Ślicznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Szycie spodni ze starych sprutych to dopiero narażanie się na kłopoty. Po pierwsze bez ustalenia nitki prostej to proszenie się o skręcone nogawki. Od używania materiał na pośladkach czy kolanach jest wypchany, więc nie ma już własciwej formy. Nie powinno się uczyć ludzi takich błędnych metod.

    OdpowiedzUsuń
  18. Jeśli chodzi o nitkę prostą podczas krojenia,to dokładnie opisałam w poście.Chyba nie dokładnie Pani przeczytała mój wpis.Nie pisałam aż o takich starych spodniach.Dla początkujących w szyciu jest to bardzo dobry sposób.Metoda ta jest znana od lat.Niektóre panie w ten sam sposób szyją spódnice a nawet i żakiety.Podczas prucia można zapamiętać sposób szycia.Ale jeśli Pani uważa inaczej to na siłę nie będę przekonywać.Inne panie są innego zdania.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny.Kocham szycie,szyję z pasją,i Wam tego życzę.

Każdy komentarz to dla mnie jeszcze większa motywacja do pisania następnych postów.
Jeśli możecie polećcie mojego bloga swoim znajomym.
GORĄCO POZDRAWIAM.

Moja lista blogów

Ciekawe artykuły

Szukaj na tym blogu

szycie od A do Z

Powered By Blogger